2012. december 30., vasárnap

Antemurale christianitatis a Bánság szívében


A bánsági rónáról tékozló fiúként elcsatangolt, de a tordai Aracs Társasághoz szakmailag és barátilag és helyileg is kötődő egyetemista fiatalként kértek fel e sorok megírására, noha nem érzem magam teljesen kompetensnek szólni ez ügyben. A könyv írójának kérésének eleget téve azonban igyekszem a lehető leginkább tárgyilagos módon, egyetemi tanulmányaim alatt szerzett ismereteimet latba vetve megkísérelni a lehetetlent, választ adni a megválaszolhatatlanra.
Kié a Pusztatemplom?


Térségünkben nem csak az idősebb, de a fiatalabb generációk is láthattunk már egyet s mást, ami a keleti és nyugati világ összeütközéséből fakadt. A történelem folyamán beigazolódott az az állítás, hogy a Balkánon mindig mindent vitatnak. Természetesen összetett jelenségről van szó, hiszen még annak területi határairól sem született egységes megegyezés. A mediterrán, a bizánci, a közép-európai és az iszlám örökség állandó konfrontációjának lehetünk szemtanúi. Rendkívüli törékenységet kölcsönöz a dolognak az érzelmi momentum jelentősége, valamint az a nem elhanyagolható tény is, hogy a vallás legtöbbször a nemzeti öntudat szerves részét képezi, valamint sokszor azonosul is azzal. A saját, személyi identitásunk mellett óriási jelentőséggel bír a kollektív identitásunk, amely összekapcsolja a származást és a történelmet, a múltat és jövőt, a hagyományokba való meggyökerezettséget és a kollektív ünnepek és ünnepségek rituáléit. A múlt az egyénnél mint emlékezet, a kollektívánál mint történelem tükröződik. A kulturális identitás a közös nyelven, a domináns szimbólumokon és értékrendszeren, a népi- és tömeges kultúrán alapul, továbbá a történelmi mítoszokon és legendákon, melyek valódiságáról sokszor már nem nyerhetünk bizonyságot.
Visszatérve a vallásra (lat. religio), mely kifejezés alatt az embernek az Istenhez való viszonyát értjük, azt a kapcsolatot, amely az embert összeköti Istennel, és meghatározza az egyén életének egy értelmét, akaratát és érzelmeit. Vallása alapján ismeri meg az ember az Istent, teljesíti az akaratát, és kifejezi az Úr iránti szeretetét.
A bizánci egyházzal és vallással a magyarság először a 9. században találkozott a Fekete-tenger északi övezetében, ennek ellenére az döntő hatást nem tudott kifejteni a magyarságra. A Kárpát-medence egyaránt beletartozott a latin és a görög egyház hatáskörébe. Korabeli adatok szerint 948 táján Bulcsú horka járt Konstantinápolyban, ahol megkeresztelkedett, és a császártól megkapta a patrícius méltóságot. Feltételezhető ugyanez a Bulcsú társaságában levő Termacsuról is, aki Árpád dédunokája volt. Gyula 952 körül vette fel a bizánci keresztséget Konstantinápolyban, s ő is elnyerte a patrícius méltóságot. Magával hozta Hierotheus szerzetest, akit előzőleg Theophylaktos pátriárka Magyarország püspökévé szentelt. A magyarok körében a kereszténység terjesztésének megindulása a bizánci egyház kezdeményezésére történt. A görög missziós püspökség központja Erdélyben lehetett. Ennek a Hierotheosnak tulajdonítható Gyula családja, így Sarolt megkeresztelése is, aki később Géza fejedelem felesége lett. 


Szent István, aki apjához hasonlóan a nyugat felé fordult, s a római rítusú egyházszervezetet honosította meg országában, 1003-ban Erdélyben, 1030-ban a Maros vidékén is latin püspökséget állított fel. István azonban Bizánccal is politikai-katonai szövetséget kötött. Ennek egyik megerősítéseként II. Basileios császár szentkereszt-ereklyét adományozott Istvánnak, aki azt Imrének ajándékozta. Erősítette a királyság és a bizánci egyház kapcsolatát az a templom is, amelyet Szent István építtetett Konstantinápolyban. Az uralkodó álláspont szerint 1054 (a keresztény egyházban bekövetkezett nagy szakadás) után Magyarországon nem jött létre keleti rítusú monostor vagy templom. A kereszténység elterjesztésében fontos szerepet játszottak a keleti egyházhoz tartozó s a magyar nyelvet ismerő görög papok, akik saját nyelvükből közvetítették a magyarok számára a keresztény terminológia jelentős részét (karácsony, kereszt, érsek, pap, szent, zarándok stb.). A 11. század végén Magyarországon a nagyböjt megünneplése a görög gyakorlat szerint történt, valamint több bizánci szent ünnepét Magyarországon a keleti naptár szerint tartották meg. A magyarországi Mária-tisztelet is tartalmaz görög, bizánci hagyományokat. Ezekre az állításokra alapozva többen feltételezik, hogy aracsi Pusztatemplom is görög rítusú templom lehetett, viszont a másik feltételezés szerint az alapítás Szent István akaratából, Gellért püspök által történt. Mivel írásos bizonyítékaink nincsenek, mindössze remélni tudjuk, hogy a titokra egyszer fény derül...
„Jóságunk állhatatlan, értésünk tökéletlen, - Isten lesz örök befejezésünk.”
Szent Ágoston


írta: Nagy Szabina
Torda, 2012 július
megjelent aracsi Vajda János legújabb Pusztatemplomról szóló könyvében

Felhasznált irodalom:
Heka László: Etnikai, vallási és politikai konfliktusok a Balkán térségében I-II-III. rész, Pólay Elemér Alapítvány, Szeged, 2010.
Jenkins, Richard: Rethinking Ethnicity, Arguments and Explorations, SAGE, London, 1992.
Kristó Gyula: Korai Magyar Történeti Lexikon (9-14. század). Akadémiai Kiadó, Budapest, 1994.
Szent Ágoston vallomásai. Fordította: Dr. Vass József. http://mek.oszk.hu/04100/04187/04187.htm
Trencsényi – Waldapfel Imre: Vallástörténeti tanulmányok, Budapest, 1981.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése